كريزي مان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

كريزي مان

منتديات كريزي مان

الرئيسيةالبوابةعضو غير مسجلأحدث الصورالتسجيلالتسجيلدخول

صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !!

zena
هتسبنى بجد ؟
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
هتسبنى بجد ؟
العمده
 العمده
هتسبنى بجد ؟

ذكر
مزاجي : صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! 2510

صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! Empty
مُساهمةموضوع: صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !!   صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! Icon_minitimeالأربعاء مارس 19, 2008 11:52 pm

موضوع أحببت أن أعرف وجهة نظركم فيه ..

أغلبنا ان لم يكن جميعنــــا يُكَون مجموعة من
الصداقـــات خصوصا في الفترة الجامعيــة ولا بأس ان كانت صداقات مع الجنس الآخـــر
فالبعض يراهـــا صداقات مفيدة أكثر بحكم أنها تفتح له نوافذ كثيرة لاكتشاف عالم الطرف الآخر وخباياه وطريقة تفكيره

هنا أتكلم عن صداقات نبيلة والتي تحمل معنى
الصداقة الحقة
..

الى هنا أرى انه لا وجود لاي مشكل وقد نكون من سعيدي الحظ لمن ينال احداها

حسنا .. بعد ان تُكَوَن هذه الصداقات والوقت والظروف والمشاكل تجعلها
أكثر متانة وقوة
لنكتشف فيهم أناسا يستحقون منا كل الاحترام والتقدير وانهم كنوز يجب أن نتشبث بهم وبصداقتهم

يأتي
القدر ليربطنـــا برفيق العمر على شكل خطوبة أو على شكل علاقة غير رسمية بتاتا أو على شكل زواج حتـــى.. وأحب أن نركز على آخر شكل وهو حين نرتبط بعلاقة زواج
..

هنا أتساءل مذا يكون
مصير
هذه الصداقات ؟؟

هل نحن كزوجات سنقبل بأن يستمر زوجنـــا في علاقات صداقاته مع الجنس الآخر ؟؟

وهل أزواجنا سيقبلون أيضا بأن نستمر بعلاقاتنا مع بقية أصدقائنا ؟؟

هل علاقة الزواج تفرض
ولها الحق
في ضرب تلك الصداقة القيمة عرض الحائط وتلغي اي مفهوم لها ؟؟

هو سؤال بسيط
وموضوع أبسط .. لكن التعامل معه برأيي وفي الموقف نفسه يكون محيرا وصعبا شيئا ما كما أنه يجر لأسئلة أخرى عدة لذا أتمنى معرفة رأيكم الشخصي
..

وأيضا
ما يجب أن يكون
لأنه أحيانا نرى رأينا الشخصي حتى وان كان لنا الا أنه ليس بالمناسب

تحياتــــي لكم جميعـــــا
zena
شخصيه مهمه
شخصيه مهمه
zena

انثى
مزاجي : صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! Qatary24
علم الدوله : صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! Female70

مُساهمةموضوع: رد: صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !!   صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! Icon_minitimeالأربعاء مارس 26, 2008 1:22 pm

ميرسي جدا على الموضوع ده
وزي ماقلت هو موضوع بسيط لو احنا كنا بنفكر بمنطق وكنا واقعيين في كلامنا وتفكيرنا وتصرفاتنا
يعني لما اطلب من زوجي انه ينهي كل علاقاته باصدقاءه البنات بكون بقلل من مكانتي في حياته وبنزل من قيمتي
لاني بربط نفسي ووجودي في حياته بوجود اشخاص هم جزء من حياته زي ماانا جزء منها
يعني كاني بقوله لو عايز تاكل ماتشرب وده مستحيل و مافيهوش منطق خالص
كمان ده الكلام بيدل على تفكير سطحي وغيرة مالهاش اي مبرر لاني انا في حياته غير ماهم في حياته وفي نفس الوقت انا وهم وجودنا مهم وضروري في حياته
مش معقول توصل بيا غيرتي اني اطلب منه ينهي علاقته بيهم لمجرد انهم بنات وهتكون الغيرة اللي بتربطني بيهم
لازم اتصرف عكس كده خالص وافكر بالاتجاه الاخر يعني اتقرب منهم انا كمان واخليهم يبقوا اصحابي
ولازم ابعد عني اي احساس بالغيرة او الشك لان ده الاحساس اكيد هيصغرني في عيون زوجي وفي عيونهم ويمكن لو زادت غيرتي عن حدها تتحول اوهامي الى حقيقة و باديا اخلي زوجي يشوفهم بغير طريقة ويفكر فيهم زي ماانا خايفة يفكر يعتبرهم اكتر من اصدقاء وتنقلب الحكايه عليا حقيقة
وخصوصا اننا احنا البنات كمان بقى لينا اصحاب شباب ازاي هبرر لزوجي لو شافني حد في الشارع وسلم عليا مجرد سلام انه ده كان صديقي في الجامعه وانا بغير عليه ومش سامحاله انه يكلم حد من اصحابه البنات يعني زي ماانا ليا اصحابي اللي عايزة ان زوجي يتقبلهم في حياتي وحياته لازم كمان اتقبل اصحابه البنات
تقبل مروري
bink
مشرفة حوار ونقاش
 مشرفة حوار ونقاش
bink

انثى
مزاجي : صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! Qatary18
علم الدوله : صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! Female31

مُساهمةموضوع: رد: صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !!   صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! Icon_minitimeالأربعاء مارس 26, 2008 2:20 pm

اولا شكرا

ثانيا
انا من راي انة مافيهاش حاجة بس البني ادم بطبعة غيور لذلك من راي اني اكون صديقة لاصدقائة البنات ونكون كلنا اصدقاء والعكس هو يتصادق مع اصدقائي الولاد
علشان مافيش واحد فينا يكون غيران مثلا ومافيهاش حاجة ان كلنا نكون اصدقاء من راي دا افضل حل ولكن اني اقولة اقطع علاقاتك كلها او العكس
دا امر يمكن شوية مش منطقي في نظري هو اية اللي خلي الصداقات دية صح واحنا مش متجوزين ولما اتجوزنا اتغيرت اعتقد ان الصداقة طالما في حدود صح في كل الاحوال

تقبل مروري
هتسبنى بجد ؟
العمده
 العمده
هتسبنى بجد ؟

ذكر
مزاجي : صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! 2510

مُساهمةموضوع: رد: صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !!   صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! Icon_minitimeالأربعاء مارس 26, 2008 6:04 pm

مشكورين على المرور يا زينة وبينك ونورتو الموضوع
ضى القمر
مراقب عام للمنتدي
 مراقب عام للمنتدي
ضى القمر

انثى
العمل/الترفيه : طالبة
المزاج : الحمدلله
مزاجي : صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! _54
علم الدوله : صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! Female32

مُساهمةموضوع: رد: صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !!   صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! Icon_minitimeالإثنين أبريل 14, 2008 4:15 am

موضوع جميل هتسبنى بجد
حضرتك بيتقول:

هنا أتساءل مذا يكون مصير هذه الصداقات ؟؟
انا من وجه نظرى ان الموضوع مختلف بالنسبة للبنت والشاب بمعنى انا مثلا فى الكلية لى صداقات وممكن الاصدقاء دول اقابلهم فى النادى او الشارع اسلم عليهم واعرف اخبارهم ولكن اذا كان زوجى معايا اعتقد انى المفروض اراعى مشاعره ويكون الكلام بحدود وعلى الطاير وعلى فكرة كمان هو بيعتمد على طبيعة الزوج والمفروض انا عارفة ايه التصرفات اللى ممكن يقبلها واللى مش ممكن يقبله

هل نحن كزوجات سنقبل بأن يستمر زوجنـــا في علاقات صداقاته مع الجنس الآخر ؟؟

هو المفروض لوحده ان الزوج يراعى مشاعر زوجته ويكون منطقى ومعقول فى تصرفاته وان يفهم ان الزوجة ليها احترامها وانها كاى بنى ادمة بتغيير ولها الحق فى الغيرة المعقولة والمنطقية على زوجها من غير مبالغة طبعا وعلى الزوج برده ان يراعى مشاعرها ولا يبالغ فى الكلام مع صديقاته

وهل أزواجنا سيقبلون أيضا بأن نستمر بعلاقاتنا مع بقية أصدقائنا ؟؟

ده يعتمد على طبيعة الزوج وطباعه الشرقية والاخلاقية وشىء طبيعى ان الزوجة تحترم زوجها وتحترم رغبته فى طبيعة هذه العلاقة طالما ان كلامه منطقى وبالمعقول

هل علاقة الزواج تفرض ولها الحق
في ضرب تلك الصداقة القيمة عرض الحائط وتلغي اي مفهوم لها ؟؟
انا مش حاخدها انى اضرب بها عرض الحائط ولكنى ممكن اقول حاجة تانية لو زوجى حنين وطيب ومتفهم وقريب منى فهو حيكون حبيبى وصديقى وزوجى واغلى انسان عندى بالدنيا واقدر استغنى به عن صداقات كانت موجودة فى فترة معينة فى الجامعة مثلا

هو سؤال بسيط وموضوع أبسط .. لكن التعامل معه برأيي وفي الموقف نفسه يكون محيرا وصعبا شيئا ما كما أنه يجر لأسئلة أخرى عدة لذا أتمنى معرفة رأيكم الشخصي
..

فى حاجة كمان انا لا استطيع ان افرض عليه ان يصادق اصدقائى ولا انا اصادق صديقاته لكلا منه طباعه الخاصة به وانه يجب مراعاة نقاط معينة من الطرفين من نفسهم من غير طلب

شكرا هتسبنى تقبل مرورى
لى لى
مشرفة احلام بنات
 مشرفة احلام بنات
لى لى

انثى
المزاج : حيرانه بقى
مزاجي : صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! Qatary23
علم الدوله : صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! Female31

مُساهمةموضوع: رد: صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !!   صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! Icon_minitimeالإثنين أبريل 14, 2008 7:04 am

مووضع جميل هتسبنى
بس انا مش بؤمن اوى بصداقه الولد والبنت يمكن لانى مش عشتها فى الجامعه ممكن نكون اصحاب بس لكن صداقات بالمعنى لا
يعنى لو شوفته مثلا فى النادى او فى الشارع ومعايه جوزى اكيد طبعا هيبقى سلام على الطاير او هقوله ده كان زميلى فى الكليه
والله لاقيته ادايق خلاص مش هعمل كده تانى وهكتفى انى اسلم عليه من بعيد الان الى يربطنا ببعض اصلا مش صداقه لا دى مجرد زماله .. اما بقى ان كان هو ليه اصدقاء بنات فاانا عن نفسى مش هقبل انى اشوفوه كل يوم بيكلم واحده فى التليفون ويقابلها ويقول دى صديقتى لو اتمادى اوى فى الموضوع لازم انا اصاحبهم او اشوف حل لانى انا اصلا بطبعى غيوره جدا
مش معقول هشوفوه بيكلم بنات ويضحك ويحل مشاكلهم وانا هفضل ساكته لا طبعا ده عمره ما هيحصل
اكيد بتبقى كل حاجه ليها حدود واكيد هو هيبقى عرف طبعى وانا بحب ايه وبكره ايه زى ما انا اكيد هراعى مشاعره
مشكووووووووووره يا هتسبنى ووحشنا مواضيعك بجد bnn
منونة
الدرع الزهبي
الدرع الزهبي
منونة

انثى
مزاجي : صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! Qatary31

مُساهمةموضوع: رد: صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !!   صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !! Icon_minitimeالأربعاء مايو 14, 2008 2:31 pm

اولا انا مبعترفش ان فى حاجة اسمها صداقة بين ولد وبنت....ولانى معشتش موضوع الصداقة دة لانى رافضة المبدا دة اكيد لو جوزى عنده اصدقاء وتليفونات ومقابلات ماهى صديقته بقى المفروض مفهمش غلط وكدة لا الصراحة انا محبش جوزى يبقالوا صدقات وعلاقات وكلام من دة ممكن زمالة ماشى لكن صديقته وتكلموا فى البت واندهوا يكلمها بقى واية هيصةةةةةةةة اية دة انا ارفض الحوار دة مش هقول غيرة ولا قلة ثقة ف نفسى لكن هقول احتراما لمشاعرى كزوجة ولو يقبل هو دة على نفسو ان يكون ليا صديق انا مش هقبلوا لا على نفسى ولا عليه
لان الزواج دة وضع جديد لازم انا وهو نحترم الوضع دة حياتو قبل كدة سواءصدقات او حتى حب قبلى هو حر فيها طالما انا مكنتش ف حياتو لكن بقيت ف حياتو يبقى اوضاع كتير بتتغير ف حياة الولد والبنت

وشكرا لموضوعك الجميييييييييييييل rttt

صديقـــة زوجــي .. صديق زوجتــــي !!
صفحة 1 من اصل 1